Overslaan en naar de inhoud gaan

Welke rechten heb ik als patiënt? Wat is een vertrouwenspersoon en hoe duid ik een vertegenwoordiger aan? Wat zijn mijn rechten bij een gedwongen opname? En wat als mijn rechten niet worden nageleefd?

In België bestaat er sinds 2002 een patiëntenrechtenwet, die enkele belangrijke wijzigingen onderging in februari 2024. Deze wet garandeert dat iedereen die gezondheidszorg krijgt meerdere rechten heeft. Zo weet je als patiënt wat je kan verwachten en weet de zorgverlener wat verwacht wordt. Dat zorgt voor een duidelijke relatie tussen beide. Een goede communicatie is een drijfveer voor kwalitatieve zorg.

  1. Het recht op kwaliteitsvolle zorg: Je hebt recht op een goede, zorgvuldige en kwaliteitsvolle zorg.

  2. Het recht op vrije keuze van je zorgverlener: Je hebt het recht om zelf een zorgverstrekker te kiezen.

  3. Het recht op informatie over je gezondheidstoestand: Je hebt recht op alle informatie die je een beter inzicht geeft in je gezondheidstoestand en de (vermoedelijke) evolutie ervan.

  4. Het recht op geïnformeerde toestemming: Je hebt het recht om bij iedere tussenkomst van een zorgverlener je toestemming te geven of te weigeren.

  5. De rechten in verband met je patiëntendossier: Je hebt recht op (inzage in / een afschrift van) een zorgvuldig bijgehouden en veilig bewaard patiëntendossier.

  6. Het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer: Je hebt het recht op waarborging van je privacy in de zorg.

  7. Het recht om klacht neer te leggen: Je hebt het recht om klacht neer te leggen bij een bevoegde ombudsdienst als je niet tevreden bent over je zorg.

  8. Het recht op bijstand door één of meerdere vertrouwenspersonen: Je hebt het recht om bijgestaan te worden door een door jou gekozen vertrouwenspersoon of meerdere vertrouwenspersonen.

  9. Het recht op pijnbehandeling: Je hebt er recht op dat een zorgverlener pijn probeert te voorkomen en je pijn evalueert, behandelt en probeert te verzachten.